Coderen kent eigenlijk diverse uitgangspunten:
- Bij BMW voertuigen is het mogelijk bepaalde instellingen en configuraties te veranderen/te coderen.
- Bij BMW voertuigen is het mogelijk achteraf opties in te bouwen, zogenoemde retrofits. Deze retrofits moeten, na installatie, gecodeeerd worden.
- Bij BMW voertuigen is het noodzakelijk om, nadat een bepaalde module in de auto vervangen is, deze te coderen.
Wat voor functies kan je dan zoal coderen op een BMW?
Dit is per auto verschillend. Hieronder staat een lijst met meest voorkomende coderingen.
Veel voorkomende coderingen op diverse BMW’s:
– Launch control
– Start- stop uit bij starten auto
– Start-stop onthoud laatste modus
– Angel eyes feller zetten
– US Lights (knipperlichten aan als dagrijverlichting)
– Automatisch in- en uitklappen spiegels bij ver- en ontgrendelen
– Tijdens dagrijverlichting achterlichten ook aan, standaard staan alleen de angel eyes aan en de achterlichten uit
– Gordelpiep uit
– Gordelicoon uit
– Maximale snelheid en andere verkeersinfo tonen in instrumentenpaneel (camera’s nodig, indien geen camera emulator nodig €79,95)
– LED onder deurgrepen aan in achteruit
– Diverse M logo’s in navigatie display en instrumentenpaneel
– Diverse stylen voor instrumentenpaneel indien digitaal instrumentenpaneel
– Snelheid in instrumentenpaneel
– Olietemperatuur in instrumentenpaneel
– Veranderen taal CCC en M-Ask
– Video in motion; video’s afspelen vanaf USB tijdens rijden
– Bandenspanning en temperatuur in iDrive
– Akoestisch signaal bij ver- en ontgrendelen auto
– Diverse verandering rondom de standaard BMW ‘pling’, deze kan men veranderen in Rolls Royce, Mini, BMW i en BMW E style geluid signalen
– Welcome lights (de lampen die aan gaan bij ontgrendelen auto) veranderen en/of aanzetten
– Ehanced bluetooth voor tonen album cover
– Active sound design uitzetten (motorgeluid via speakers in nieuwere BMW’s)
– Ramen en (indien aanwezig) schuifdak/cabriodak bedienen met sleutel
– Uitzetten raam interruptie bij openen deur; als je je raam naar beneden doet en de deur opent stopt het raam niet meer met naar beneden gaan
Er is echt nog veel meer mogelijk! Om dit te bespreken kan je het beste ons even een e-mail sturen.
Hoe kan ik mijn BMW coderen?
BMW laten coderen door Motivesupplies!
Wij kunnen met jou samen diverse opties aanzetten en bepaalde verborgen instellingen wijzigen. Interesse gewekt? Kijk dan eens hier: BMW Codeer Sessie voor alle BMW modellen (E, F, G en i serie)
Zelf functies coderen!
Je kan natuurlijk ook zelf jouw eigen BMW coderen. Enige kennis van computers is vereist. Er is online veel te vinden over hoe dit exact moet.
Tegenwoordig kan het zelfs met een app! Maar let op: coderen zonder het vak door en door te begrijpen is gevaarlijk. Mocht er bepaalde coderingen ‘botsen’ kan een module kapot gaan. Dit is meestal niet te herstellen met een simpele back up, 9 van de 10 keer moet er een nieuwe module ingezet worden. Tevens: zelf coderen zal al snel meer kosten dan onze codeer service gezien je software, kabels etc dient aan te schaffen.
Modules coderen en inleren op BMW
Waarom dienen modules gecodeerd / ingeleerd te worden?
BMW’s worden vanuit de fabriek met verschillende opties geleverd. Zodra jij een bepaalde module vervangt (omdat jouw oude module bijvoorbeeld stuk was), moet je deze coderen. Je leert dan eigenlijk de nieuwe module in welke auto hij zit en welke opties die auto heeft. Als je een nieuwe module niet codeert kan het soms zijn dat bepaalde opties niet meer werken.
Wat gebeurd er als ik een nieuwe module niet codeer / inleer?
Voorbeeld: je vervangt de JBBF module van jouw auto. Jouw auto heeft stoelverwarming, maar de module waarmee je jouw kapotte JBBF vervangt komt uit een auto zonder stoelverwarming.
Resultaat: na vervangen werkt jouw stoelverwarming niet meer; de nieuwe JBBF module begrijpt simpelweg de stoelverwarming functie niet. De nieuwe JBBF module moet je dan coderen, zodat hij weet dat de auto waar hij nu in zit WEL stoelverwaming heeft.
Hoe codeer / leer ik nieuwe modules in?
Voor het codere/inleren van nieuwe modules dient men kennis te hebben van de software die beschikbaar is voor deze coderingen. Dit kan, in tegenstelling tot het coderen van functies, niet met een app. Wij raden dit dan ook sterk af, tenzij je je zelf erg goed in leest.
Voor prijzen rondom het coderen van nieuwe modules kun je ons een e-mail sturen, dit omdat het coderen van nieuwe modules vaak maatwerk is.
Retrofits voor BMW
Wat is een retrofit?
Retrofitten is het installeren van opties (origineel BMW) die bij jouw auto ontbreken. Denk hierbij aan cruise control, een navigatie, Bluetooth, AUX, schakelflippers etc.
Waarom moeten retrofits gecodeerd worden?
- Dit komt omdat je de auto moet vertellen welke module er nu in de auto zit, zodat de rest van de computers werkt met de nieuwe, geretrofitte module.
- Tevens moet de nieuw geïnstalleerde module ook worden geleerd in welke auto hij zit en met welke opties.
Hoe codeer ik een retrofit?
Voor het codere/inleren van retrofit modules dient men kennis te hebben van de software die beschikbaar is voor deze coderingen. Dit kan, in tegenstelling tot het coderen van functies, niet met een app. Wij raden dit dan ook sterk af, tenzij je je zelf erg goed in leest.
Voor prijzen rondom het coderen van nieuwe modules kun je ons een e-mail sturen, dit omdat het coderen van retrofits vaak maatwerk is.